Cookies på Nordic Sugars hjemmesider
Vi bruger på vores hjemmesider cookies til at indsamle statistiske oplysninger for at optimere brugen af vores hjemmeside. Når du bevæger dig videre ind på vores hjemmeside, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om vores cookie-politik og vejledning i, hvordan du sletter cookies.
Acceptér cookies
  
Du er her:

Sukker og sundhed

Interessen for sundhed, mad og ernæring er større end nogensinde. Næsten hver dag kan man læse om sundhed i medierne: Der refereres til nye undersøgelser, eksperter udtaler sig, tal og statistikker gengives, og mennesker fortæller om, hvordan de fandt vejen til et sundere liv ved at spise anderledes, osv. Og de sociale mediers fremmarch har også øget fokus på sundhed og ernæring.

Sundhedsdebatten har mange aspekter, men ikke alle er lige videnskabeligt velfunderede. Det vil vi gerne gøre noget ved. Derfor forsøger vi med denne side at besvare en række typiske spørgsmål om sukker for at bidrage til en mere nuanceret debat.

Sukkerindtaget er bare ét aspekt af det at leve sundt. Ifølge de officielle anbefalinger bør højst 10 % af det samlede daglige energiindtag komme fra tilsat sukker.

Derfor afhænger mængden af sukker, der kan spises, af den enkeltes energibehov og energiforbrug. I gennemsnit svarer det for et børnehavebarn til ca. 30-40 g om dagen, for et skolebarn til 45-60 g og for voksne til 50-70 g for hhv. kvinder og mænd.

Der er f.eks. ca. 50 g tilsat sukker i hvert af de følgende produkter: ½ l sukkersødet sodavand, 60 g bolsjer, 120 g vingummi, 100 g lakrids, 150 g kage eller f.eks. 135 g sukkersødede cornflakes.

  • Hvorfor er der sukker i fødevarer?
    Hvorfor er der sukker i fødevarer?
    Ud over at søde bidrager sukker til flere af madens sensoriske egenskaber som farve, tekstur, duft og smag, ligesom det er naturligt konserverende.
  • Hvor meget sukker er der i frugt, grøntsager og bær?
    Hvor meget sukker er der i frugt, grøntsager og bær?
    Alle frugter og grøntsager indeholder varierende mængder sukker, men sukkerroer og -rør har det højeste indhold af sukker.
  • Er sukker i frugt og bær sundere end tilsat sukker?
    Er sukker i frugt og bær sundere end tilsat sukker?
    Kroppen kan ikke kende forskel på, om sukkeret kommer fra tilsat sukker eller fra naturligt forekommende sukkerarter fra f.eks. frugter og bær.
  • Bliver man fed af sukker? - Både ja og nej
    Bliver man fed af sukker? - Både ja og nej
    Man tager på, hvis man indtager mere energi, end man forbruger. Derfor handler det først og fremmest om at finde den rette energibalance.
  • Spiser vi mere sukker end tidligere?
    Spiser vi mere sukker end tidligere?
    Debatten kan give indtryk af, at vi spiser mere tilsat sukker end tidligere, men statistikken siger noget andet.
  • Er sukker usundt?
    Er sukker usundt?
    Det er vigtigt at se på kostvaner og livsstil i en helhed, og ikke kun fokusere på en enkelt faktor.
  • Er sukker 'tomme kalorier' ?
    Er sukker 'tomme kalorier' ?
    Om sukker er ’tomme kalorier ’, afhænger af sammensætningen af fødevaren eller måltidet.
  • Betyder 'lavt sukkerindhold' færre kalorier?
    Betyder 'lavt sukkerindhold' færre kalorier?
    "Lavt sukkerindhold" eller lignende udtryk betyder ikke nødvendigvis færre kalorier. Derfor er det vigtigt at se på varedeklarationerne og det samlede energiindhold pr. 100 g.
  • Giver sukker huller i tænderne?
    Giver sukker huller i tænderne?
    Hyppigt indtag af fødevarer med indhold af sukker og stivelse kan øge risikoen for huller i tænderne, specielt hos personer med dårlig mundhygiejne.
  • Kan man få diabetes af at spise sukker?
    Kan man få diabetes af at spise sukker?
    Type 2-diabetes er en livsstilssygdom, der særligt er relateret til overvægt, fysisk inaktivitet og genetiske forhold.
  • Giver sukker store blodsukkerudsving?
    Giver sukker store blodsukkerudsving?
    Blodsukkersvingninger efter et måltid er normalt. Hvis man er sund og rask regulerer kroppen selv blodsukkeret mellem måltiderne.
  • Er brunt sukker sundere end hvidt?
    Er brunt sukker sundere end hvidt?
    Brunt rørsukker indeholder små mængder mineraler, men bidraget til det anbefalede indtag er ubetydeligt. Derfor er det ikke sundere end hvidt sukker.
  • Bliver børn hyperaktive af for meget sukker?
    Bliver børn hyperaktive af for meget sukker?
    Intet i den videnskabelige forskning viser en sammenhæng mellem indtag af sukker og problemer med koncentration eller adfærd hos børn.
  • Kan man blive afhængig af sukker?
    Kan man blive afhængig af sukker?
    Specifikke madvarer eller ingredienser (med undtagelse af koffein) kan ikke give mennesker samme afhængighed som rusmidler.