Du er her:

Er sukker i frugt og bær sundere end tilsat sukker?

Kroppen kan ikke kende forskel på, om sukkeret kommer fra tilsat sukker eller fra naturligt forekommende sukkerarter fra f.eks. frugter og bær.

Når man taler om sukker, drejer det sig ofte om det hvide sukker (sakkarose), som man bruger i husholdningen, eller som tilsættes fødevarerne. Men sukker findes også naturligt i mange fødevarer fra planteriget. Kroppen kan dog ikke kende forskel på, om sukkeret kommer fra sukkerroer eller f.eks. vindruer, fordi opbygningen med 1 del glukose og 1 del fruktose er den samme. Alligevel skelner man mellem tilsatte sukkerarter og naturligt forekommende sukkerarter fra f.eks. frugt og bær i kostanbefalinger for sukkerindtag. Man bør højst få 10 % af den daglige energi fra tilsat sukker, mens der ikke er nogen øvre grænse for det sukker, som findes naturligt i f.eks. frugt. Udover sukker indeholder grøntsager, frugter og bær også vitaminer og mineraler. Ifølge EU’s regler om mærkning af fødevarer skal produktets totale indhold af sukkerarter pr. 100 g fremgå af næringsdeklarationen, dvs. både de tilsatte og de naturligt forekommende sukkerarter. Hvilke typer sukkerarter der indgår i produktet, skal fremgå af produktets ingrediensliste. Hvis sukkerarterne er tilsat en anden ingrediens, der er brugt i produktet, så er det navnet på den ingrediens, der skal fremgå af ingredienslisten. I alle tilfælde så skal produktets totale indhold af sukkerarter altid fremgå af næringsdeklaration.