Høstprognose varsler godt for årets sukkerproduktion

Nordic Sugar forventer en sukkerproduktion væsentligt over middel i 2012.
17.08.2012|RSS|

Om få uger starter godt 4.600 landmænd leveringen af sukkerroer til Nordic Sugars fabrikker i Danmark, Sverige, Finland og Litauen. Forud for sæsonstarten har Nordic Sugar netop gennemført den første prøveoptagning af roer med positivt resultat. Sukkerroerne har de fleste steder udviklet sig godt trods lange solfattige perioder i vækstsæsonen, dog med en vis variation fra land til land.

I Danmark og Sverige har en tidlig såning og gunstige nedbørsmængder og temperaturer først på sommeren fulgt af en tør august resulteret i et højt sukkerindhold i roerne, mens mængden af roer dog er lavere end sidste års rekordniveau. Ifølge prøveoptagningen ligger sukkerindholdet over gennemsnittet for de sidste fem år. I Litauen er der til gengæld udsigt til en roemængde over femårssnittet.

Kun i Finland ligger både mængden af roer pr. hektar og sukkerindholdet i roerne under gennemsnittet, hvilket primært skyldes en sen såning som følge af et vådt og køligt forår.

På grundlag af den aktuelle prognose forventer Nordic Sugar en samlet sukkerproduktion væsentligt over den totale EU-kvote på 811.000 tons sukker, selv om produktionen i Finland må ventes knap at nå op på den nationale EU-kvote.

- I lyset af de overvejende positive udsigter planlægger vi en tidlig produktionsstart på vores fabrikker for at sikre det mest effektive forløb. Vi har igen i år set roerne som en robust afgrøde, der selv under varierende vækstbetingelser kan give godt udbytte. Høje sukkerudbytter er en meget væsentlig faktor både for vores og roedyrkernes konkurrenceevne og for en bæredygtig udnyttelse af landbrugsjorden. Nu ser vi frem til at få årets produktion godt og effektivt i hus i samarbejde med vores dyrkere, udtaler landbrugsdirektør Jannik Olejas.

Der gennemføres som i tidligere år yderligere to prøveoptagninger før produktionsstart.

For yderligere information:
Landbrugsdirektør Jannik Olejas, Nordic Sugar A/S, tlf.: 3266 2500
Kommunikationschef Dorthe Lindgreen, Nordic Sugar A/S, tlf.: 3266 2588 / 4011 6695

Tabel 1:
Resultatet af den første prøveoptagning af roer i Nordic Sugars produktionslande (gennemsnittet for de sidste fem år er vist i parentes):

Tons roer pr. ha   % sukker i roen    Tons sukker pr. ha
Danmark53,5 (58,0)15,7 (14,8)8,42 (8,58)
Sverige45,8 (53,6)16,1 (14,4)7,39 (7,76)
Finland24,0 (35,0)12,3 (13,2)2,99 (4,62)
Litauen55,3 (50,6)12,9 (14,2)7,13 (7,12)

Tabel 2:
Produktionssæsonen 2012 er planlagt til at starte som følger på Nordic Sugars sukkerfabrikker: