Nordic Sugar styrker logistik og miljøprofil i Litauen

24.07.2012|RSS|
Nordic Sugar styrker logistik og miljøprofil i Litauen

Nordic Sugars fabrik i Kedainiai i Litauen får i disse måneder et nyt vartegn. En mere end 50 meter høj sukkersilo er under opførelse og er klar til brug om få måneder.

Siloen, der tidligere har stået på en nu nedlagt Nordzucker-fabrik i Ungarn, repræsenterer en investering på ca. 42 mio. kr. og vil give betydelige logistiske fordele og besparelser på driften. Med en kapacitet på 40.000 tons sukker vil siloen dække langt størstedelen af fabrikkens lagringsbehov og dermed minimere et tidligere behov for ekstern lagring.

Projektet er et led i Nordic Sugars løbende effektiviseringsindsats.

Grøn energi i spildevand
En investering på knap 20 mio. kr. i et nyt vandrensningsanlæg vil give gevinster for både miljøet og fabrikkens energiregnskab. I anlægget omdannes organisk materiale i spildevandet til biomasse og biogas, som vil blive anvendt på fabrikken. Det overskydende vand renses og ledes videre til det offentlige rensningsanlæg. Investeringen vil sikre, at fabrikken lever op til nye skærpede miljøkrav.