Nordzucker starter 2017/18-kampagnen

Forventning om et godt høstudbytte i koncernen. Oparbejdningen af roer på Nordic Sugars sukkerfabrikker i Nakskov og Nykøbing starter henholdsvis den 12. og den 19. september.
04.09.2017|RSS|

Den 5. september går starten på årets sukkerkampagne i Nordzucker-koncernen. Overordnet forventer virksomheden et godt høstudbytte med store regionale forskelle. Kampagnen ventes afsluttet i anden halvdel af januar 2018.

I år er det den polske fabrik i Opalenica, der starter kampagnen. Her vil man fra den 5. september oparbejde de første roer fra regionen. De andre lande i koncernen påbegynder derefter deres sukkerproduktion i de efterfølgende uger, indtil alle koncernens fabrikker vil være i gang den 3. oktober.

I år har sukkerroerne i gennemsnit stået 200 dage i jorden. Vækstbetingelserne har været vidt forskellige regionalt som følge af vejret: I mange lande bremsede en ekstremt kold april planternes udvikling. Maj var fortsat kølig i Danmark og gav en lidt langsom vækst, mens sommeren har givet gode vækstforhold  med pænt udviklede roer og en kraftig bladmasse. Mens roerne i Slovakiet måtte kæmpe med en ekstrem tørke, var vejrbetingelserne i andre regioner, herunder Danmark, mere gunstige til trods for ofte omfattende nedbør.

Lars Gorissen, Nordzuckers Chief Agricultural Officer, ser optimistisk på den forestående kampagne: ”Vejret har ganske vist været ret blandet i år og præget af visse ekstremer, men vi regner alligevel med et godt høstudbytte.“ Med hensyn til kampagnen understreger han, at ”trods nye markedsbetingelser og omskifteligt vejr har roen vist sit værd som afgrøde, og vores nye fleksible kontraktmodeller betaler sig.”
I år bliver der desuden for første gang oparbejdet økologiske roer på fabrikkerne i Schladen, Tyskland og Nykøbing.

Kampagnen forventes at slutte for koncernen i anden halvdel af januar.

Axel Aumüller, Nordzuckers Chief Operating Officer: ”Vi står over for en lang kampagne på flere af vores fabrikker. Det er medarbejderne og fabrikkerne optimalt forberedt på.” Sidste år investerede koncernen cirka 84 millioner euro i først og fremmest vedligeholdelse og modernisering af produktionsanlæggene.

”Markedet kræver, at vi har en høj grad af fleksibilitet”, siger Nordic Sugar A/S Adm. dir. Jesper Thomassen. ”Derfor investerer vi målrettet i effektiviteten på vores fabrikker, både inden for oplagring, logistik og produktkvalitet. I år vil vi også starte oparbejdningen på fabrikken i Nakskov  tidligere end på fabrikken i Nykøbing dels af hensyn til forsyningen af det danske marked og dels fordi fabrikken i Nykøbing skal anvende økologiske roer i starten af kampagnen.”

Yderligere oplysninger:
Jesper Thomassen, administrerende direktør, Nordic Sugar A/S, tlf. +45 3266 2500
Mariann Mellström, pressekoordinator, Nordic Sugar A/S, tlf. +46 709 537124

2017-kampagnen starter som følger på Nordzuckers sukkerfabrikker:

Land Fabrik Kampagnestart
Tyskland Clauen 15. september